Saturday 25 January 2014

My femoral lines

Dalam bidang perubatan, central venous catheter ("central line", "CVC", "central venous line" or "central venous access catheter") adalah catheter yang dimasukkan ke dalam vena major di leher (internal jugular vein), dada (subclavian vein or axillary vein) atau groin (femoral vein).

Terdapat beberapa jenis central venous line (CVL):
  1. Non-tunneled
  2. Tunneled
  3. Implanted port
  4. PICC
  5. Monoluminal, biluminal atau triluminal (bergantung kepada bilangan lumen yang ada)
I was diagnosed with Primary Mediastinal B- cell Lymphoma 1b back in 2011. Sejak dari itu HUKM ni dah jadi rumah nombor dua bagi aku. Tapi sekarang aku dah sihat. Alhamdulillah.  Saja nak kongsi pengalaman dan memberi keyakinan kepada orang yang senasib dengan aku supaya tidak putus asa. Allah itu ada, mintaklah padaNya.

Masa mula-mula sakit (sebelum rawatan dimulakan), kebanyakan vena major di bahagian atas badan ada thrombosis (darah beku dalam salur darah). Houseman on duty memang susah nak insert branula kat tangan aku. Dah la salur darah kecil, darah cepat clot pulak tu. Hai..kesian houseman, kesian lagi kat aku yg menanggung sakit kena cucuk banyak kali ni. Dalam satu hari, 3 ke 4 kali houseman tu cuba nak insert branula. Sampai aku menangis sebab sakit sangat. Aku ingat lagi nama dia Dr Julian. Thrombosis pada salur darah aku banyak, Internal Jugular Veins, Brachiacephalic Veins, Subclavian Veins, dan Superior Vena Cava. This is because the lymphoma compressing on the mediastinal area compromised all these veins to carry blood properly. Sebab tu darah cepat clot.

 Ini contoh branula.

Maka pakar pun decide supaya cuba insert PICC. Seperti yang diduga, failed sebab PICC tu tempat dia kat lengan. Sempat kemo sekali ja dengan PICC, esoknye dah tak boleh guna. Bengkak sebelah tangan. Hmm.. Lepas tu pakar decided to place a chemoport on my chest. Sebab I would be going through several cycles of chemo. Dengan implanted chemoport ni senang la sket. Boleh bertahan lama dalam badan. Kalau tak silap 2 tahun kot. Harapan menggunung agar bejaya. Hmm..gagal juga, twice.. Dua-dua kali tak boleh pakai. Aku pun macam dah give up. Once again they wanted to place a triple lumen on my neck. A BIG NO TO THEM, SORRY! I'D HAD ENOUGH!

So, final option yang ada was to insert a triluminal on my femoral vein. Kawasan groin kena jaga betul, silap-silap takut infection masa chemo boleh demam. So aku pun berjaya menjaga femoral line aku sebaik-baiknya. Setiap kali chemo kena cucuk femoral line dulu. Mula-mula rasa geli masa doktor nak palpate kat mana vein and artery. Geli oii..! Pastu sakit sikit masa nak bagi local anaesthesia. Bila bahagian tu dah kebas, baru la doktor cucuk needle masuk. If the needle betul-betul masuk dalam vein memang tak sakit, cuma rasa geli sikit ja masa nak masukkan wayar. If the needle was misguided, mak oi sakit gila..! Sepanjang tempoh aku sakit, almost 10x femoral line was inserted. I went hrough several cycles of chemo. Sebab tu la. Femoral line paling lama bertahan pun 3 minggu ja. So, aku redha.

 Antara kegunaan cental line yang dapat aku senaraikan di bawah adalah berdasarkan pengalaman aku sendiri:

  1. Chemotherapy
  2. Long-term intravenous antibiotics
  3. Peripheral blood stem cell collection
  4. Frequent blood draws
  5. Frequent or persistent requirement for intravenous access
  6. Need for intravenous therapy when peripheral venous access is impossible
  7. Blood transfusion
  8. Rehydration
  9. Medication
  10. Stem cell transplant
Alhamdulillah. Aku bersyukur sangat sebab dah melalui pengalaman ini. Ujian Allah adalah peluang kepada aku untuk sentiasa mengingati dan dekat denganNya.


No comments:

Post a Comment